mm

mandag 4. mars 2013

Lag din egen Yoghurt!!

Å lage yoghurt selv er egentlig latterlig enkelt, og veldig veldig godt....
Når du først har laget yoghurt en gang, tar du bare vare på litt, og er klar for en ny runde, og en ny, og en ny...
Yoghurten kan spises akkurat som den er, eller du kan smaksette den med det du ønsker - Bringebær, Blåbær, Jordbær, Vanilje, Kokos... Nydelig som frokost sammen med litt Granola/Frokostblanding...



Alt du trenger er:

  • 2 ss Yoghurt Naturell (f. eks. Tyrkisk Yoghurt fra Lindahl)
  • 1 liter H-melk
  • (evt 1 dl kremfløte for ekstra fyldig og god yoghurt)
  • Termometer
  • Termos
  • Ullpledd
  • Kaffefilter




    Varm melken forsiktig opp til  ca 37 - 42 grader (fingervarmt).
    Ha yoghurten i melken og rør godt, slik at yoghurten løses helt opp i melken.
    Hell den lunkne blandingen over i en termos, og pakk denne godt inn i et ullteppe.
    La termospakken med yoghurten stå i 6 - 8 timer på et lunt sted. Jeg bruker å sette den foran varmepumpen, eller på varmekablene på badet ;-)



    Når yoghurten har satt seg, siler jeg den gjennom et kaffefilter for å få den fastere. Dette tar litt tid, så jeg setter som regel hele filteret i kjøleskapet, og lar yoghurten stå og renne av seg natten over.

    Når du står opp har du deilig yoghurt klar til frokost, sammen med hjemmelaget Granola/Frokostblanding...
    Yoghurten holder seg fint i kjøleskapet en ukes tid, og når du nesten har spist den opp må du huske å spare litt til en ny runde...




    Tove

    35 kommentarer:

    1. Jeg bruker å lage hjemmelaget yoghurt og er veldig glad i det :D

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, det er kjempegodt ;-) Bruker av og til å blande med litt Cottage Cheese også av og til :-) Nydelig, friskt og godt!
        Frossen yoghurt er også kjempegodt...

        Slett
    2. Så mye lekker mat du har på bloggen din! Du er flink :-) Jeg tåler ikke en del av ingrediensene i den, men det ser skikkelig godt ut fordi!

      SvarSlett
      Svar
      1. Tusen takk Silje!
        Bare gi meg en lyd dersom det er noen av oppskriftene du trenger hjelp til å finne alternative ingredienser til :-) Det er mye som går an å erstattes med andre ting...

        Slett
    3. Kjekt!

      Det er Magne fra VG her igjen, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

      Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

      :-)

      SvarSlett
      Svar
      1. Så flott Magne!
        Tusen tusen takk :-D

        Ha en flott helg!

        Tove

        Slett
    4. Prøv med valnøtter og evt. litt flytende honning :) Namnam....

      SvarSlett
    5. Du bruker yoghurt for å lage yoghurt????????

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, du må tilsette yoghurtkultur for å starte prosessen :-)

        Slett
    6. Så gøy! Hvor lang holdbarhet har den hjemmelagde yoghurten? Og hvor lenge kan "restene" oppbevares før man lager en ny runde?

      SvarSlett
      Svar
      1. Bruker å spise opp yoghurten i løpet av en ukes tid, og den er fint holdbar så lenge :-) Tror nok gjerne den er holdbar enda et par dager :-D

        Slett
    7. Siden du bruker litt av den gamle hver gang du skal lage ny, så må en del av yoghurten din bli fryktelig gammel? Jeg vet jo at andelen gammelt blir liten, men likevel... Vi snakker vel ikke om en potensiell bakteriebombe?

      SvarSlett
      Svar
      1. He he :-) Nei det er nok ingen fare ;-) Vi snakker om melkesyrebakterier som jo er en levende kultur, men det er det samme meieriene også gjør :-) Renslighet og rent utstyr er derimot svært viktig!

        Slett
      2. Hehe... Klarte ikke å dy meg ;) Kjempefin blogg! I morgen blir det yoghurtproduksjon.

        Slett
      3. Så flott :-) Håper du blir fornøyd ;-)
        Lykke til!

        Tove

        Slett
    8. Flott blogg :) Kan man bruke lettmelk for oss som ikke har behov for så mange kcal?

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, det går nok sikkert helt fint :-)

        Slett
      2. Stilig! Kor mykje yoghurt får du av ein liter melk? :)

        Slett
      3. Av 1 liter melk får jeg ca 1/2 liter yoghurt ;-)

        Slett
    9. Takk for tips for å lage yoghurt. Skal prøves ved høve. Ha ei vider fin helg :)

      SvarSlett
      Svar
      1. Bare koselig ;-)

        Ha en flott helg videre du også Thomas!

        Slett
    10. Så jeg må kjøpe yoghurt for å lage denne yoghurten. Fiffig

      SvarSlett
    11. Når jeg lager youghurt lar jeg bare kulturen stå på kjøkkenbenken (etter oppvarming) i en kasserolle med lokk på til den er tykk nok. Som regel natta over. Så setter jeg kasserollen i kjøleskapet og henter der når jeg skal ha litt. Mye enklere enn å ha den på termos og pakke den inn. Jeg pleier ikke sile den av heller, den blir tykk nok når det får stått litt.

      SvarSlett
    12. Hei

      Jeg har laget youhurt i mange år og jeg gjør nesten som du, men jeg bruker ikke termos. Jeg setter hele pannen ned på badegulvet og lar den stå. Så bruker jeg et tøystykke for å sile den i stedet for kaffefilter som er litt lite.
      Men den største forskjellen er måten jeg sparer til ny. Hvis du gjør som du sier så må man lage ny youghurt relativt ofte eller så blir den for gammel. Jeg tar vare på det bortsilte vannet og fyller det i isterningposer og rett i frysen. 4 sånne isterninger er nok til en ny liter og dermed trenger du bare å ta vare på vannet hver 5-6 gang. Og den holder seg veldig lenge i fryseren.

      Stein

      SvarSlett
      Svar
      1. Er yoghurtkulturen fremdeles aktiv etter å ha ligget i fryseboksen? Fryser ikke melkesyre bakteriene i hjel etter en slik behandling?

        Slett
      2. Hvis det hadde vært så lett her i verden at vi bare kunne fryse ihjel bakterier så hadde hadde den nok sett annerledes ut ;) Når man fryser mat så senker man bakterienes aktivitet til nær null, men det antallet bakterier som var der når den ble fryst, de er der også når man tiner den. Bakteriekulturer blir ofte frysetørret for økt holdbarhet og på mikrobiologiske laboratorier oppbevares kulturene i minus 80 grader eller lavere. Jo kaldere det er jo mer stabil. Så lenge man bare har en hjemmefryser på minus 18-22 så er det et problem at det faktisk ikke er kaldt nok så holdbarheten er vel på et år maks. Har du tilgang på flytende nitrogen (-196) så kan dine oldebarn bruke samme kulturen :)

        Slett
    13. Hei. Om man ikke tåler melk, kan man bruke soyayoghurt i steden for? :)
      Takk for veldig fine oppskrifter! Her kommer jeg til å være mye fremover tror jeg :)

      SvarSlett
      Svar
      1. Så koselig at du liker oppskriftene mine ;-)

        Når det gjelder soyayoghurt må jeg innrømme at jeg ikke kan svare deg på dette dessverre... Jeg vet rett og slett ikke hvordan denne lages... Kanskje noen andre "klokere hoder" har svar??

        Slett
    14. Fantastisk oppskrift, denne skal prøves. Jeg spiser mye gresk youghurt, men synes den er dyr. Veldig fin blogg du har :)

      SvarSlett
      Svar
      1. Så flott at du likte oppskriften :-)

        Slett
    15. Hei. Super blogg:)
      Jeg kan ikke la være å kommentere denne yoghurten:) Min far har i alle år laget hjemmelaget rømme på gammelmåten. Fremgangsmåten er akkurat som beskrevet på bloggen:)

      SvarSlett
      Svar
      1. Så spennende :-) Bruker han da rømme på samme måte som yoghurt?
        Har akkurat vært hos min lokale bondenabo og fått 10 liter råmelk i dag ;-) Tenkte å prøve å lage råmelkspudding. Har aldri forsøkt å lage det, men spiste det mye som barn :-) Artig å ta vare på gamle mattradisjoner synes jeg ;-) ;-)

        Slett
    16. Heisann! Hvordan går du frem når du siler yoghurten i kaffefilter? Hva bruker du? Jeg synes yoghurten min blir for tynn.. :-). Liker den fastere!

      SvarSlett
      Svar
      1. Jeg lar gjerne yoghurten stå over natten og sile av seg, for å få den fast :-) :-)

        Slett

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.