mm

tirsdag 23. oktober 2012

Gresskarpuré...

Nå når Halloween feiringen snart står for døren har butikkene gjerne store flotte gresskar for salg.
Gresskar kan brukes til så mye mer enn bare å lage dekorative lykter - Gresskar er nemlig super lavkarbomat! De inneholder nemlig kun 2,8 gram karbo pr 100 gram.
Etter å ha hult ut gresskaret til lykt sitter du igjen med både masse frø og gresskarkjøtt.
Frøene kan du riste lett i stekepannen eller stekeovnen, sammen med salt, olivenolje og gjerne litt chili. Dette er super lavkarbosnacks!

Pumpkin Banner

Foto: allaboutpumpkins.com

Fruktkjøttet lager jeg gresskarpuré av. Denne er kjempeflott å fryse ned i porsjonen, og kan brukes både som syltetøy, i kaker, bakst og til middager. Det gir en fantastisk god aromatisk sødme, og gjør bakverket saftig og godt.
Gresskarpuré kan gjerne erstatte rømme eller creme fraiche i bakst, og jeg har brukt gresskapuré i både Muffins, Brød, EnergibarerChiligryte og ganske enkelt som tilbehør til stekt/grillet kjøtt - nydelig!



Gjør som følger:

  • Skjær gresskarkjøttet i passe store terninger og ha over i en kjele.
  • Kok terningene i litt vann - du trenger ikke så mye til å begynne med. Gresskar inneholder gjerne en del væske, så det er bedre å spe med litt mer vann etter hvert.
  • Kok terningene møre - ca 15-20 minutter.
  • Ha gresskarkjøttet over i en food prosessor eller bruk stavmikser. Kjør det hele til en jevn masse.
  • Spe med litt mer vann dersom du synes det blir for tørt.
  • Frys ned gresskarpuréen i porsjoner.


Gresskarpureen kan smakssettes etter hva du skal bruke den til, både med søtt og salt.
Skal du bruke den som syltetøy smaker du til med sukrin, litt kanel, malt nellik og malt ingefær f.eks.


Energibarer med gresskarpuré.


Chiligryte med gresskarpuré


9 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk aldri smakt/bakt med gresskar før, men jeg har sett så mange fristende oppskrifter de siste ukene at det klør i fingrene etter å få prøve :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Gresskar har en mild og litt søtlig smak, og kan varieres i det uendelige :-)
      Alltid spennende å prøve noe nytt!

      Tove

      Slett
  2. Jeg ble så inspirert av dette innlegget at jeg dro og kjøpte et gresskar på 5 kg. Idag gikk jeg grundig til verks: delte det spiselige kjøttet i biter. Har laga puré av noe, deretter kokte jeg suppe (dagens middag) :-) og lager puré av resten. Har tenkt å forsøke meg på en pai i løpet av helga. Kjernene er også tatt vare på, må vel bruke dem også til snacks? Tror det blir en rolig kveld, for her snør og blåser det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi oi! Skikkelig husmor 2000 ;-D
      Pureen er kjempefin i pai og kaker ja. Tenkte å prøve meg på en formkake med gresskarpure i løpet av helgen... Legger ut oppskrift dersom det blir vellykket ;-)
      Frøene må du ta vare på ja, og riste dem i stekepannen eller stekeovnen. Vask de og legg de på litt tørkepapir før du rister de.
      Her er det også skikkelig snøstorm ute, så blir en rolig kveld med gullrekka på tv.

      Ha en fortsatt fin helg Hanne :-)

      Tove

      Slett
  3. Prøvde å riste gresskarkjernene på panna, men de ble ikke gode. De virker tørre og smaker nesten ingen ting, bortsett fra oljen, saltet og chilien jeg tilsatte. De smaker i hvert fall ikke som dem jeg kjøper på butikken.

    SvarSlett
  4. Gresskarpure i brød er perfekt!

    SvarSlett
  5. Dette er disse som man kjøper rundt halloween? De store gule runde? Jeg lurer på hvordan jeg vil reagere på dem, det er nesten for godt til å være sant at det er så lite karbo i dem!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.