mm

tirsdag 19. juni 2012

Hjemmelaget Vaniljekesam...

Jeg synes Vaniljekesam er kjempegodt, f.eks. på friske jordbær...
Dessverre inneholder den ferdig kjøpte varianten til Tine mer karbohydrater enn jeg liker å spise, så jeg lager heller min egen. Kjemperaskt og så enkelt!







Oppskrift
  • 1/2 beger Kesam
  • 1/2 ts Bourbon vanilje (helsekost) eller frøene av 1/2 vaniljestang
  • 2 - 3 ts sukrinmelis

     


Bland alt sammen, og smak til med sukrinmelis. La vaniljekesamen stå litt i kjøleskapet og trekke smak før du skal bruke den.



11 kommentarer:

  1. Å nam, denne skal jeg prøve ut :D Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  2. Elsker vaniljekesam... Blir denne like god som Tine sin, og hvor mye karb er det i denne i forhold til den ferdige?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne blir minst like god ja :-) Inneholder rundt 4g karbohydrater pr 100g ;-)

      Slett
  3. Hei! Jeg har et ørlite spørsmål:

    For å få den til å bli nærmest mulig Tine sin vanilje kesam, er det best å bruke Bourbon-vanilje eller vanlig vanilje? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aller best blir den nok med vaniljestang :-) Når du kjøper vanilje så pass på å finne en som er myk :-) Da er den fersk og god :-) Er den hard og tørr, er den gammel og har mistet mye smak og aroma :-(
      Håper det smaker ;-)

      Tove

      Slett
  4. Supert! Skal testes ut, definitivt, ettersom jeg iblant syns det er litt for mye sukker i Tine sin variant :) Tusen takk!

    SvarSlett
  5. Nam nam! Dette skal jeg lage i dag. Tenkte å prøve med litt vaniljestevia oppi også :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.