mm

onsdag 16. mai 2012

17. mai Pavlova...

Pavlova hører med på 17. mai synes jeg. Her kommer kaken i en lavkarbo variant, som kan nytes med god samvittighet på selveste nasjonaldagen.



Oppskrift
  • 4 eggehviter
  • 50 g sukrin
  • 1/4 ts salt
  • 1 ts eplesider eddik
  • ca 3 dl kremfløte
  • Rikelig med friske bær

Sett stekovnen på 150 grader.
Visp eggehvite og sukrin til helt stiv marengs, sammen med litt salt og eddik.
Ha marengsen på en bakepapirkledd plate, og form til en sirkel som er ca 25 cm i diameter og ca 3 cm høy.
Stek marengsen i ca 50 minutter.
Slå av ovnen og sett en sleiv i ovnsdøren slik at den står på gløtt. La kaken stå til den er kald.



Pisk krem av kremfløten og ha over bunnen.
Pynt med massevis av friske bær - bringebær, blåbær, jordbær...

   




18 kommentarer:

  1. Takk!!!!!! Du er en engel...

    SvarSlett
  2. Tusen takk... :-D
    Håper du får en super 17. mai feiring!

    Tove

    SvarSlett
  3. Fantastisk lekker kake. Perfekt til nasjonaldagen. Ha en flott 17 mai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elin!
      Håper du får en super 17. mai feiring!

      Tove

      Slett
  4. Dette spiste vi også i går, men ingen lavkarbo-variant :-)
    Håper du hadde en fin feiring.

    SvarSlett
  5. Imponerende kake! hva man ikke får til med lavkarbo ! ;)

    SvarSlett
  6. Trengs ikke å dobel oppskriften for at den skal bli stor og fin vel? Denne må jeg prøve også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, du trenger ikke doble oppskriften - den skal være nok til en stor flott kake ;-)
      Dersom du smører marengsen ut i en litt mindre sirkel, vil bunnen bli høyere, men vil også kanskje trenge litt lenger steketid for å bli tørr...

      Ha en riktig flott helg Anette!!

      Tove

      Slett
  7. Hei har ikke eplesider eddik, hvorfor må man evt ha det? Kan det erstattes med vanlig eddik ? Klem Åse

    SvarSlett
    Svar
    1. Eddiken er kun for lettere få marengsen stiv ;-) Dersom du ikke har kan du gjerne bare droppe den ;-)
      Tove

      Slett
  8. Takk for flott oppskrift! Jeg fulgte den til punkt og prikke, men i ovnen begynte kaken å lekke ut væske og fikk aldri stekeskorpe, selv etter to timer i ovnen. Mystisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi... Ja, det hørtes mystisk ut... Har ikke egentlig noen god forklaring på hva dette kan skyldes...

      Slett
  9. Denne har jeg forsøkt å bake før, men uten hell. Ble seig og uten skorpe,nesten skumaktig, :-( helt brun og smakte ikke godt. Så til fredag blir det vanlig pavlova med sukker. tar ikke sjansen på noe annet. Men har du noe hemmelig triks for at det skal funke med sukrin, del det gjerne :-)
    God 17. mai!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm... Det høres ut som om temperaturen har vært litt for høy..? Prøv å senke tempen litt, og la kaken stå litt lenger i ovnen. Følg med, og blir den fort brun legger du over et bakepapir.
      Håper du lykkes bedre neste gang :-)

      Tove

      Slett
    2. Jeg prøvde å lage denne med Stevia. Eggehvitemassen ble helt stiv, men under steking gikk den helt i oppløsning. Ble som løst såpeskum som tilslutt nesten forsvant helt. Så det anbefales ikke. Jeg skal kjøpe sukrin til neste gang.

      Slett
    3. Uff, ja det hørtes ikke bra ut... Har ikke forsøkt med stevia selv, kun med sukrin.
      Men, da vet jeg at jeg i alle fall at det ikke fungerer. Vil anbefale sukrin gold dersom du har :-) Den er min nye favoritt :-D

      Slett
    4. Sukrin gold? Hvordan blir fargen på marengsen da? Prøvde nettopp med halvt om halvt med sukring og sukring gold. Bunnen min ble brun..... Ser ikke særlig god ut, står og tørker nå så jeg får se... Passet ikke så bra når jeg venter gjester i kveld... Ja, ja... slik er det når en prøver nye oppskrifter..

      Hege-mor

      Slett
    5. Ja, sukrin gold blir som å bruke brunt sukker, og fargen dermed deretter. Jeg synes ikke det gjør noe, og foretrekker å bruke den pga smaken. Vil du ha helt hvit marengs er det nok best å bruke vanlig sukrin. Med masse pisket krem blir jo kaken hvit uansett ;-) Jeg liker også å blande kakao i bunnen for å få en sjokolade variant :-)
      Håper uansett kaken falt i smak!

      Tove

      Slett