mm

torsdag 1. mars 2012

Linfrøbriks

Mettende og gode briks. Kjemperaske å lage, og perfekt å ha i fryseboksen. Tiner på et blunk i brødristeren.




Oppskrift
  • 4 store egg
  • 75 g cottage cheese
  • 110 g finmalte solsikkefrø
  • 110 g finmalte sesamfrø
  • 60 g kruskakli
  • 50 g linfrø
  • litt salt
  • 2 - 3 ts bakepulver
  • 1 ss fiberhusk
  • ca 1 dl vann


Bland sammen alt det tørre.
Bland egg og Cottage cheese i en blender eller bruk stavmixer.
Rør alt sammen, og spe med vann til du får en passe røre.
Smør røren utover en bakepapirkledd plate, og strø over litt solsikkefrø eller linfrø som pynt.

Stekes i 15 - 20 min ved 180 grader.
Jeg får ca 20 - 22 briks av denne røren.





Kjempegode
med ost,
og en god
kopp te!




6 kommentarer:

  1. Inger Synnøvedatter9. januar 2013 kl. 09:36

    Flott ingress, jeg sender bloggen din til to av mine beste venninner som begge lever med kreft og spiser lavkarbo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Tusen takk :-)
      Håper både du og venninnene dine kan finne litt inspirasjon blant oppskriftene mine...
      Ønsker venninnene din alt godt!!

      Ha en fin dag videre Inger!

      Tove

      Slett
  2. Inger Synnøvedatter9. januar 2013 kl. 09:43

    Flott oppskrift, denne skal prøves. Har du forsøkt å doble mengden linfrø og droppe kli? Har du forsøkt å bruke smøreost, eller kanskje olje i stedet for cottage cheese?
    Ønsker meg en oppskrift med masse frø og helst helt fri for ost og melkeprodukter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan fint droppe kli, og erstatte dette med finmalte linfrø f. eks.
      Smøreost fungerer nok helt sikkert utmerket i oppskriften. Har prøvd å erstatte CC med rømme, yoghurt, kesam og Creme Fraiche, så hvorfor ikke smøreost :-D Her tar jeg litt det jeg har i kjøleskapet må jeg innrømme ;-)
      Håper du blir fornøyd med briksene!
      Lenge siden jeg har laget disse nå, så kanskje jeg skal svinge meg rundt på kjøkkenet :-D

      Tove

      Slett
    2. Inger Synnøvedatter26. januar 2013 kl. 02:55

      I dag skal det bli linfrøbriks med smøreost rørt ut i litt kokosolje........moro-mat!

      Slett
    3. Nam :-) Ha en flott lørdag! Her blir det fotballcup og kanskje marshmallow laging i kveld ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.