mm

torsdag 15. mars 2012

Lag din egen Vaniljeekstrakt...

Vaniljeekstrakt er kjempeenkelt å lage selv, og kan ikke sammenlignes med kunstig fremstilt vaniljesukker, som inneholder vanillin* - ikke ekte vanilje.
Alt du trenger er: 
  • 3 vaniljestenger 
  • ca 1 kopp Brennevin - vodka, rom, brandy...
  • En liten flaske/glass


Splitt vaniljestengene og legg dem på flasken. Fyll opp med den typen brennevin du foretrekker - jeg bruker gjerne mørk rom.

Sett flasken i kjøkkenskapet og rist på den en gang i uken.
La blandingen stå og trekke minst en måned før du begynner å bruke av den.



Etter hvert som flasken blir tom fyller du bare på med brennevin.

Nå har du nydelig vaniljeekstrakt til evig tid...
Dette er forresten perfekte veninnegaver ;-)



* Vanillin fremstilles blant annet av råtnende tømmer av norske Borregård...
I boken "Den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson kan du lese mer om fremstilling av blant annet vanillin. Skremmende, men viktig lesing - ikke minst for oss med barn...

16 kommentarer:

  1. Så smart, det skal jeg prøve ut....

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeenkelt og veldig godt :-) Det verste er ventetiden ;-) Måtte smake litt underveis, men den er virkelig verdt å vente på! Blir bare bedre og bedre jo lenger den får stå og godgjøre seg ;-)

      Tove

      Slett
  2. Jeg har laget noe liknende, dvs. jeg har puttet brukte vaniljestenger i en liten flaske med vodka som er brun og fin, men siden det er sprit har det aldri falt meg inn å ha den i kjøleskap.

    Er det noen spesiell grunn til at den skal være i kjøleskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøkkenskap, ikke kjøleskap ;-)

      Tove

      Slett
  3. Jeg har nå prøvd dette, og har nå, etter noen måneder smakt på den. Har ristet på flaska med jevne mellomrom. Synes den smaker kun alkohol og ikke noe vanilje..? Hvordan skal det smake? Har jeg gjort noe galt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal smake godt vanilje av ekstrakten...
      Husket du å splitte vaniljestengene?
      Hvor mange vaniljestenger, og hvor mye alkohol brukte du?

      Slett
    2. hmm... Brukte 3 stenger på ca 1 dl. Kanksje det må stå lengre?

      Slett
    3. La den stå litt lenger å godgjøre seg, og ha evt enda en vaniljestang oppi :-) Pass på at du kjøper vaniljestenger som er myke og bøyelige. De harde, tørre stengene er gamle, og vil ikke gi fra seg like mye smak...

      Lykke til!
      Tove

      Slett
  4. Hei. Skal prøve dette, men hvor får jeg tak i flasker? De jeg har er rommer 3 dl.MVH Jorun

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt mine flasker på butikken "Søstrene Grene". Ellers ser jeg de har fått inn søte små flasker og krukker hos Claes Ohlsson:

      http://www.clasohlson.com/no/Glasskrukke-med-lokk/Pr342330001

      http://www.clasohlson.com/no/Flasker,-7-cl/Pr341873000

      Jeg har også brukt tomme konditorfarge flasker (de brune) og andre små krukker jeg har hatt :-D

      Slett
  5. Tusen takk for tipset. Nå har jeg handlet på Clas Ohlson oglaget i stand. Spennende.

    SvarSlett
  6. Ser spennende ut. Skal frøene være med i spriten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alt skal med - både frø + stang ;-D

      Lykke til!

      Slett
  7. Hvor lenge holder vaniljeestrakten seg? Bruker det bare av og til, så vil tror 2 dl varer leeeeenge her. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo brennevin, så denne er holdbar "til evig tid" ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.