mm

søndag 18. mars 2012

Kanel Scones...

Nydelige lettvinte Scones med kanelsmak. Perfekte til kaffekosen...




Oppskrift
  • 2 kopper mandelmel eller finmalte mandler
  • 2 ss sukrin
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts natron
  • 1/2 ts salt
  • 1/4 ts kanel
  • 1 ts fiberhusk
  • 1 egg
  • 2 ss kokosnøtt olje eller smeltet smør
  • 2 ss fløte
  • 1/2 ts vaniljeekstrakt

Topping:
  • 2 ss sukrin
  • 3 - 4 ts kanel


Sett stekeovnen på 175 grader.
Bland sammen alt del tørre.
Tilsett egg, fløte og olje - bland godt.

Bland toppingen i en liten kopp.
Tilsett halvparten av toppingen i røren - bland forsiktig slik at det dannes "striper" av kanel i røren.

Ha røren på et stekebrett og smør den ut i en sirkel ca 20 cm i diameter.
Strø over resten av toppingen.

Stekes i ca 20 - 25 minutter.
Avkjøl og server med litt pisket krem, eller spis dem som de er.

Disse Sconesene smaker nesten bedre dagen etter....





Nydelig

kaffekos...







6 kommentarer:

  1. Disse skal jeg lage til søndagskaffen i dag...

    Tusen takk for inspirasjon og oppskrift.

    SvarSlett
  2. :-) Håper de faller i smak!

    Ha en flott søndag!

    Tove

    SvarSlett
  3. Så deilig Tove! Hvis jeg bare får rota meg til å ta oppvasken så tror jeg jaggu jeg må unne meg dette til kaffen i ettermiddag. Ønsker en fin søndag til deg :)

    SvarSlett
  4. Høres ut som en bra plan Frida :-)
    Håper de faller i smak!

    Ha en riktig flott søndag videre du også ;-)

    Tove

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg bakte disse nå, men lurer på om oppskriften er helt riktig? Med 2 amerikanske kopper ble det det ingen røre, bare helt tørt! Måtte ha i et par egg til, og mer fløte. Men den ser lovende ut i ovnen nå! Nam nam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper sconesene ble bra..? Jeg bruker en vanlig kaffekopp som rommer ca 2 dl... Røren blir litt tørr, men det kommer nok litt an på str på egget og koppene...
      Spent på hvordan resultatet ble. Kanskje jeg bør justere oppskriften litt... ?

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.