mm

fredag 9. mars 2012

Fløtegratinerte Reker a la Café Opera

Dette er favoritt middagen til eldstejenta vår. Hver bursdag må jeg lage dette til henne :-)
Oppskriften er fritt inspirert av en rett som serveres på Café Opera i Bergen...



Oppskrift

  • ca 500 gram rensede reker
  • 3 dl kremfløte
  • 3 ts tørket dill evt. fersk
  • 2 - 3 hvitløksbåter - finhakket
  • salt
  • ost til gratinering




Kok fløte, dill og hvitløk i en bredbunnet panne til fløten tykner litt - jeg bruker en teflonbelagt stekepanne. Smak til med salt.

Fordel rekene i 4 små ildfaste former (Créme Brûlée former f. eks).
Hell over fløtesausen.
Ha på litt ost.


Gratiner formene i ovnene ved 225 grader i ca 10 min - til osten er gylden og fin...




Server med en god salat og litt godt lavkarbobrød.


Nydelig!!


8 kommentarer:

  1. jeg eeelsker de gratinerte rekene på Opera.. :) Fin oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott!
      Håper det faller i smak ;-)

      Slett
  2. Har du prøvd å lag ovnsbakt feta også?;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har jeg ikke, men det høres jo helt fortryllende ut :-D

      Slett
  3. Dèt er min favorittrett på Opera;) God helg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må prøves skjønner jeg ;-)
      Riktig god helg til deg også :-)

      Slett
  4. Heisann,

    Dette så deilig ut, syns opera sine er kjempegode, og da kjekt å finne en oppskrift. Tenker jeg skal servere disse til en lunsj jeg arrangerer på lørdag, og lurer da på ca hvor mange personer denne oppskriften er ment til???

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne oppskriften er beregnet på 4 små ildfaste former, som hver rommer 1,5 dl. Til en lunsj eller kveldskos er dette nok til 4 personer, servert med litt salat og godt lavkarbobrød/rundstykker til ;-) Skal du ha det som en hovedrett ville jeg kanskje doblet oppskriften til 4 voksne...
      Retten er ganske mektig, pga av all fløten, så det kommer litt an på hvor storspiste gjester du har ;-D

      Håper det faller i smak!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.