mm

fredag 16. mars 2012

Himmelske Brownies...

Nydelige saftige Brownies som smelter i munnen...






Oppskrift:
  • 60 - 70 g smeltet meierismør
  • 5 ss sukrin
  • 1 ss vanilje ekstrakt
  • 5 egg
  • 3 ss kokosnøtt mel
  • 100 g kakao pulver
  • en klype salt
  • 1 ts bakepulver 


Sett ovnen på 175 grader.
Smør en liten form ca 20 x20 eller 30x30 cm.
Bland sammen alt det tørre.
Smelt smøret, og la det avkjøles litt.


Visp sammen egg, sukrin og vaniljeekstrakt i en bolle. 
Bland forsiktig inn smøret.
Bland deretter inn alt det tørre, og bland godt til en jevn glatt røre.
Ha røren i formen.


Stek i ca. 18 - 20 min
Ikke stek kaken for lenge, da blir den tørr... Ta den ut når den ser nesten litt uferdig ut.

Server med pisket krem, og evt. litt bær...










Himmelsk

godt...











20 kommentarer:

  1. Du får de til å se veeeldig fristende ut! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-) Det er jo lov å kose seg litt i helgen :-D

      Ha en fin fin helg Marie!

      Tove

      Slett
  2. Hadde ikke lyst på brownies i dag jeg... men det var jo til jeg så dette selvfølgelig...! Flotte bilder også, proffe!
    Men må gå til anskaffelse av kokosmel først, har så lyst til og prøve det i stedet for mandelmelet jeg vanligvis bruker. Det er godt det også, men er litt lei den mandelsmaken som skinner igjennom hver gang jeg bruker det (fra funksjonell mat).
    Tusen takk for oppskriften! Så den på forumet først så ville stikke innom bloggen din og takke;-)

    Super blogg du har også, veldig inspirerende! Bare ett minus med den... jeg blir alltid så SULTEN av bildene dine! :-P Eller... det er vel egentlig en fordel kanskje, blir inspirert til og prøve noe nytt!
    Ha en aldeles strålende dag!
    Hilsen Mona :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Mona :-)
      Kokosmel er et kjempegodt alternativ til mandelmel ja.
      Kaker med mandelmel har en lei tendens til å smake litt mye kransekake av og til :-)

      Gi meg gjerne en lyd dersom du prøver oppskriften :-D

      Ha en riktig flott helg Mona!

      Tove

      Slett
  3. De så kjempegode ut :-) Vi skal ha et vennepar på middag og vin i kveld, så jeg tror jeg skal lage disse og servere til dessert. Det er jo tross alt bare fredag én dag i uka...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Spent på å høre hva du og gjestene synes :-D
      Håper de faller i smak!
      Nydelige servert med litt pisket krem, bringebær (rørte eller friske) og en god kopp kaffe :-)

      Ha en flott helg!

      Tove

      Slett
  4. Åh Gurimalla! Det så fristende ut. Også så fine bilder!

    SvarSlett
  5. Hvor får du tak i kokosmel? Så nyydelig ut og har veldig lyst til å lage denne i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt kokosmelet på iHerb, men helsekost butikken har også kokosmel :-)
      Jeg kjøper kun fra iHerb fordi det er billigere ;-)


      Ha en flott kveld videre!

      Tove

      Slett
  6. Så fin blogg du har! Liker tittelen :)
    Her kommer jeg igjen! God helg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Helen :-)

      Riktig god helg til deg også!

      Tove

      Slett
  7. For en nydelig side du har. Lekre bilder som nesten gir lukt og smak hit inn i stua mi:) Men jeg lurer på om det virkelig skal være 1 1/3 kopp kakaopulver i oppskriften? Høres så mye ut....

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Elisabeth :-)

      1 1/3 kopp kan virke mye, men jeg liker skikkelig fyldig og god sjokoladesmak ;-) Du må gjerne bruke litt mindre dersom du synes det blir for mye (jeg bruker en liten vanlig kaffekopp).
      Smak og behag ;-) men da må du kanskje tilsette litt mer kokosmel.

      Ha en riktig fin lørdag videre!

      Tove

      Slett
  8. Oj dette så himmels ut.
    Skal sjekkes ut, og blir jeg fornøyd legger jeg den ut på bloggen min, med link til din om det er greit?

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt i orden :-)
      Håper de faller i smak ;-)

      Ha en flott kveld videre!

      Tove

      Slett
  9. Hei! oppskriften ser super ut! går det ann å doble oppskriften og ha den i en langpanne? og er den like god etter en dags oppbevaring i kjøleskapet?:)
    Mvh Martine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du helt klart gjøre :-)
      Kaken blir om mulig enda bedre etter en natt i kjøleskapet...;-)

      Håper den faller i smak Martine!

      -Tove-

      Slett
  10. Hei!

    Jeg lurer på om det går an å bytte ut vanlije ekstrakt med ekte vanilje pulver? Kanskje 1 ts istedenfor 1 ss, for ekstrakten har mye smak. Tenkte å lage kaken om noen dager og da blir det for lita tid......

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.